Reklam

7 Aralık 2016 Çarşamba

KARAR VERMEK- MAKİNG DECİSİONS


Karar verme sistemimiz çok özelleşmiş ve gelişmiştir. Nasıl karar verdiğimizi bilmek ,karar verirken doğru seçimler yapmamızı kolaylaştıracaktır. Duygularımızı denetlemeyi öğrendiğimizde kararlarımız daha mantıklı ve faydalı sonuçlar doğuracaktır. Karar verme iki şekilde gerçekleşebilir.
1-İlk belirleyici alışkanlıklarımızdır, alışkanlıklarımız günlük hayatta rutin şekilde yaptığımız davranışlarımızın toplamını oluşturur.Bunları yapmak için ekstra karar verme çabası gerekmez. Yapmak artık kolaylaşmıştır.
2-Her zaman karşılaşmadığımız ve seçenekler arasında kaldığımız durumlarda mevcuttur. Burada genetik yapımız, sosyo-kültürel çevremiz ve ihtiyaçlarımız devreye girecektir Bu ihtiyaçlar maddi ya da manevi olabilir. Bir etkinlik beyinde dopamin salgılamasına yol açarsa zevk duyarız.  Zevk duydukça da bu etkinliği tekrar etmek isteriz. Satın alma kararlarımızı bir işe başlama hevesimizi bu nedenler ortaya çıkarır.
Adam Smith'in talep kavramını ortaya atması ile bir çok bilim adamı da tercihlerimiz konusunda geniş araştırmalar yapmışlardır. Samuelson’un gösterilen tercih kuramı, tüketicilerin daha çok malı az mala tercih ettiği durumda gelirleri arttığında bu maldan daha fazla alıyorlarsa, fiyatı artınca da bu maldan daha az alacaklarını söylemektedir. Bu teori tüketici tercihlerini onların esinlendiği davranışlardan çıkarım yaparak ortaya koymayı amaçlamaktadır. Fayda kuramına benzer şekilde esinlemiş tercihler kuramında “çoğu aza tercih etme”, tutarlılık ve birçok farklı mal arasında geçişkenlik yapabilme gibi varsayımlar bulunmaktadır.
Bireysel olarak kendini gerçekleştirmenin bir yansıması satın alma. Her şeyden öte tüketicinin kendini özel hissetmesi için sunumlar yapılarak sergilenir. Yüksek fiyatlarla tüketici ayrıştırması ve tüketiciye kendini özel hissettirecek satış taktikleri gösterişçi tüketime neden olarak tüketicilerin bu firmaları tercih etmelerini sağlamaktadır.




Making decisions , human  actions may still vary under similar conditions from their surroundings or motives may be discarded and circumstances ignored.We know well that this women or man could have behaved differently in objectively indentical circumstances if we wish the know why this rather than that form of action has ben selected we might now turn our attention to the person's decision-making process. Although as a solution, this is stil not adequate for it assumed that such decisions are formulated according to conscious choices towards explicity stated ends we thus come up against actions that are unreflective and of these there are two main types
 1-As we discussed earlier there are habitual actions.Get up , clean  teeth and perform a morning routine while still half asleep,but do not recall making conscious decisions to follow that routine and may  be thinking of something else during its performance.
2-Unreflective actions is those that arise out of the strong emotions.Affective actions are characterized by a suspencion of the rational calculations that inform the purposes and possible consequences of action. Such actions are compulsive and deaf to the voice of reason.


Yararlanılan Kaynaklar;
Zygmunt Baumon, Tim May-Thinking Sociologically
Kemal Sayar-Karar Anı
Blaug,Mark -İktisatta Yöntem
Adam Smith-Ulusların Zenginliği
İktisat Akademisi

1 yorum:

ÇEKİLİŞ SONUCU

  ÇEKİLİŞ SONUCU Merhaba çekilişleri sonucunu yoğunluk sebebiyle biraz geç açıklıyorum umarım yeni yıl sizlere uğurlu gelir. Çekiliş sonucu ...