Ana içeriğe atla

KARAR VERMEK- MAKİNG DECİSİONS


Karar verme sistemimiz çok özelleşmiş ve gelişmiştir. Nasıl karar verdiğimizi bilmek ,karar verirken doğru seçimler yapmamızı kolaylaştıracaktır. Duygularımızı denetlemeyi öğrendiğimizde kararlarımız daha mantıklı ve faydalı sonuçlar doğuracaktır. Karar verme iki şekilde gerçekleşebilir.
1-İlk belirleyici alışkanlıklarımızdır, alışkanlıklarımız günlük hayatta rutin şekilde yaptığımız davranışlarımızın toplamını oluşturur.Bunları yapmak için ekstra karar verme çabası gerekmez. Yapmak artık kolaylaşmıştır.
2-Her zaman karşılaşmadığımız ve seçenekler arasında kaldığımız durumlarda mevcuttur. Burada genetik yapımız, sosyo-kültürel çevremiz ve ihtiyaçlarımız devreye girecektir Bu ihtiyaçlar maddi ya da manevi olabilir. Bir etkinlik beyinde dopamin salgılamasına yol açarsa zevk duyarız.  Zevk duydukça da bu etkinliği tekrar etmek isteriz. Satın alma kararlarımızı bir işe başlama hevesimizi bu nedenler ortaya çıkarır.
Adam Smith'in talep kavramını ortaya atması ile bir çok bilim adamı da tercihlerimiz konusunda geniş araştırmalar yapmışlardır. Samuelson’un gösterilen tercih kuramı, tüketicilerin daha çok malı az mala tercih ettiği durumda gelirleri arttığında bu maldan daha fazla alıyorlarsa, fiyatı artınca da bu maldan daha az alacaklarını söylemektedir. Bu teori tüketici tercihlerini onların esinlendiği davranışlardan çıkarım yaparak ortaya koymayı amaçlamaktadır. Fayda kuramına benzer şekilde esinlemiş tercihler kuramında “çoğu aza tercih etme”, tutarlılık ve birçok farklı mal arasında geçişkenlik yapabilme gibi varsayımlar bulunmaktadır.
Bireysel olarak kendini gerçekleştirmenin bir yansıması satın alma. Her şeyden öte tüketicinin kendini özel hissetmesi için sunumlar yapılarak sergilenir. Yüksek fiyatlarla tüketici ayrıştırması ve tüketiciye kendini özel hissettirecek satış taktikleri gösterişçi tüketime neden olarak tüketicilerin bu firmaları tercih etmelerini sağlamaktadır.




Making decisions , human  actions may still vary under similar conditions from their surroundings or motives may be discarded and circumstances ignored.We know well that this women or man could have behaved differently in objectively indentical circumstances if we wish the know why this rather than that form of action has ben selected we might now turn our attention to the person's decision-making process. Although as a solution, this is stil not adequate for it assumed that such decisions are formulated according to conscious choices towards explicity stated ends we thus come up against actions that are unreflective and of these there are two main types
 1-As we discussed earlier there are habitual actions.Get up , clean  teeth and perform a morning routine while still half asleep,but do not recall making conscious decisions to follow that routine and may  be thinking of something else during its performance.
2-Unreflective actions is those that arise out of the strong emotions.Affective actions are characterized by a suspencion of the rational calculations that inform the purposes and possible consequences of action. Such actions are compulsive and deaf to the voice of reason.


Yararlanılan Kaynaklar;
Zygmunt Baumon, Tim May-Thinking Sociologically
Kemal Sayar-Karar Anı
Blaug,Mark -İktisatta Yöntem
Adam Smith-Ulusların Zenginliği
İktisat Akademisi

Yorumlar

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

STARBUCKS AÇMA HAYALİ/ FRANCHISING

STARBUCKS AÇMA HAYALİ/ FRANCHISING Dünya’nın çoğu yerinde olduğu gibi ülkemizde de işlek caddelerde en az 1 tane Starbucks kahve dükkanı bulunmakta, hatta bazı yerlerde 2 tane birbirine yakın dükkan bulunabilmekte. Bunun sebebi çok doğal, marka belirli bir isim yapmış ve oraya gitmek bir hava atma kaynağı. Diğer bir neden ise benim gibi kahve tiryakilerinin çok sayıda olması. Bu nedenle diğer Kahve satan yerler Kahve Dünyası, Kocatepe Kahve, Lavazza ve Caribou gibi yerlerde çoğalmaya başladı. Bir kısım kimselerin bu kadar kolay hizmetle çok para kazanıldığını farketmiş olması gerek. Bu nedenle kendileri de bu isimlerle kahve dükkanı açmak isteyebilirler. Bu yazıyı da bu yüzden yazıyorum, daha önce düşündüğüm bu fikri nasıl gerçekleştirebileceğinize gelelim. Maalesef Starbucks açmak tüm ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de mümkün değil, işin çok güzel para kazandırdığını gören yetkililer, işi tekelleştirmişlerde aynı zamanda. Shaya Grup adında uluslar arası bir gruba ait bir şirket. Yani i…

İNTİHAR- EMİLE DURKHEİM

Emile Durkheim Ve İntihar Üzerine,
Genel ortalamaya bakıldığında toplumda on yıllık intiharların yıllık toplamlarının hemen hemen aynı kaldığını görülmektedir. Bu da bize intihar’ ın nedenlerinin bireyden çok toplumda aranması gerektiği gerçeğini sunar. Durkheim  toplumsal nedenlerden önce bireysel nedenler üzerinde durmuştur .Ona göre akıl hastalığı, sarhoşluk ve ırk gibi özellerle intihar arasında zorunlu özellikler yoktur. Bazı mevsimlerde intihar oranının artması ya da gündüz intihar oranının geceye göre daha fazla olması , o zamanlarda toplumsal hayatın daha yoğun bir biçimde almasındandır. Durkheim toplumsal olayları dikkate alarak intiharı üç bölüme ayırır. 1)Bencil (Egoistic) İntiharlar Bireyin bağlı olduğu çevreye aidiyet duygusunu tam olarak kazanamamasından kaynaklanır. Yani toplumsal bağlar gevşek olduğu ,birey kendini yalnız hissettiğinde ortaya çıkar. Avrupa’da Katolik Toplumların intihar oranı düşük, protestan toplumlarda ise yüksektir. Ona göre politik karmaşıklıklar …

MOD TERAPİSİ - Diğer Yollardan Gitmek

İnsanların belirli dönmelerde başlarına gelen olaylardan etkilenmeleri ve hayatlarını bu olayların etkisi ile devam ettirmeleri doğal bir sonuçtur.Fakat bu olayların etkilerini hayatının sonuna kadar aynı alışkanlıklarla devam ettirmek zorunda olmadıklarının bilincinde olmaları gerekir. İstemediğiniz , rahatsız olduğunuz bir davranışı değiştirmek onu tanımlayarak gerçekleştirilebilir. Kitapta iki bölüme ayrılan Çocuk Modları ve yetişkin Modları kendinizi keşfetmeniz ve etkilendiğiniz şeylerin farkına varmanızı sağlıyor.

Çocuk Modları: Çocuk modlarında algılama ve davranışlar sıklıkla çocukçadır. Çok kuvvetli ve yoğun duygular yaşıyorsak ve bunlar sadece içinde bulunulan durumla açıklanamıyorsa, çocuk modları aktiftir. Bu sıklıkla yakınlık veya otonomi gibi temel ihtiyaçlar karşılanmadığında olur. Çocuk modları üçe ayrılır bunlar; İncinmiş çocuk modu, Kızgın çocuk modu ve mutlu çocuk modudur.
Ebeveyn Modları ise; Uyum bozucu ebeveyn modları başarı, duygular ve ilişkiler hakkında abartı…